5 tips til bedre sundhed og trivsel hos medarbejderne
Udvikling og modernisering af vores samfund har med tiden medført en række udfordringer, som påvirker vores sundhed og trivsel. Stigende inaktivitet i dagligdagen og usunde madvaner har skabt en større udbredelse af livsstilssygdomme og psykiske lidelser – herunder stress.
Vi tilbringer samtidig størstedelen af vores vågne timer på arbejdspladsen, og derfor bør sundhedsfremmende tiltag indtænkes strategisk som en del af enhver virksomheds værdisæt. Derfor har vi samlet 5 bud på, hvordan I nemt og overskueligt kan begynde at styrke sundhed og trivsel på arbejdspladsen:
-
Skab et godt fysisk arbejdsmiljø
Sidder dine medarbejdere godt ved deres arbejdsstation? Er lys og lydniveauet velovervejet? Det er helt essentielt for et godt arbejdsmiljø, at de fysiske rammer er i orden. Herudover er det også en god ide at indtænke fysisk aktivitet i den daglige arbejdsgang. Blot få minutters pausetræning ugentligt kan afhjælpe smerter i f.eks. lænd og nakke.
-
Ledelsen skal gå forrest!
Hvis ledelsen har ambitioner om at styrke sundhed og trivsel på arbejdspladsen, bør de tage førertrøjen på i sundhedskapløbet. Her er det eksempelvis en god ide, at invitére professionelle for at lave sundhedstjek på medarbejderne, da det kan medvirke til at kickstarte lysten til at leve et sundere liv.
-
Hav et godt psykisk arbejdsmiljø
Tillid og troværdighed på arbejdspladsen er alfa og omega, for en god arbejdsplads. På den måde skaber du plads til udvikling på både faglig og personlig plan. Når man som medarbejder føler, at man har indflydelse på arbejdet samt, at man bliver set og hørt, styrkes den psykiske trivsel på arbejdspladsen.
-
Motion som en del af kulturen
Det er en god ide at inddrage bevægelse som en del af kulturen på arbejdspladsen. Det kan gøres ganske enkelt – eksempelvis ved at flytte printeren til en anden etage, så medarbejderne er nødsaget til at bevæge sig.
-
Gør arbejdspladsen attraktiv!
Skab en arbejdsstruktur, som kan rumme en god work-life balance med frihed under ansvar. Det skaber stor trivsel af privatliv og arbejdsliv, når medarbejderne har frihed til at udføre deres arbejde under eget ansvar.