Nicklas giver OL-vinder og Tour de France-helt baghjul fra sin kælder
Nicklas Amdi Pedersen har sat jernhesten i kælderen og er blevet en af verdens bedste cykelryttere i et virtuelt univers.
Hvordan kan det dog lade sig gøre?
For et halvt år siden racede 26-årige Nicklas Amdi Pedersen rundt på de danske landeveje og konkurrerede i cykelsportens tredjebedste række.
Han opnåede store resultater på kontinental-niveau, men nåleøjet til verdenseliten var for småt, og drømmen om en professionel kontrakt på den prestigefyldte World Tour blev aldrig realiseret.
Derfor har han lagt landevejskarrieren på hylden, og i stedet for at køre om kap gennem Europas smukke landskaber, står cyklen nu stille i kælderrummet i Risskov.
Her sætter Amdi Pedersen gang på gang klodens bedste cykelryttere i et virtuelt univers.
Tour de France-etapevinderen Magnus Cort har fået baghjul. OL- og VM-guldvinderen i banecykling, Lasse Norman Hansen, er blevet besejret overlegent.
– Det er rigtig fedt, at jeg en tirsdag aften kan sætte mig ned i kælderen og slå dem, der har kørt fra mig på landevejen, siger Nicklas Amdi Pedersen.
– De professionelle kan træde flere watt end mig, men når de bare går ind i spillet og kører alt, hvad de kan, så sidder jeg på hjul og venter til de afgørende tidspunkter. Det handler om taktik og teknik. Jeg er blevet god til at lære spillet og dynamikken at kende. Jeg ved, hvornår jeg skal sidde langt fremme i feltet.
E-cykling minder på mange måder om strabadserne i den friske luft.
Rytterne starter sammen i et stort felt, de sparer kræfter ved at sidde på hjul af hinanden, og det hele bliver ofte afgjort i en massespurt.
For Nicklas Amdi Pedersen har den nyskabende cykeldisciplin været kærkommen. I flere sæsoner kørte han for det danske kontinentalhold BSH-Almeborg, mens han jagtede en professionel
– Løbene er jo kortere og mere intense end på landeveje, og som familiefar er det bare mere praktisk at køre en time fra klokken 20 til 21 end at skulle køre fem timer om eftermiddagen.
– Og så har jeg jo fundet ud af, at jeg har et talent for det. Det var ikke min plan, da jeg stoppede på landevejen, at jeg skulle være i top-10 på verdensranglisten i Zwift. Men det ene løb tog det andet, og nu er jeg kaptajn på mit hold, der kører mig frem til spurterne, siger Amdi Pedersen.
Fordobling på Zwift
E-cykelrytteren er bestemt ikke den eneste, der kører ræs indendørs. I Danmarks Cycle Union har man anerkendt e-cykling som en sportsgren. Og mens cykelryttere rundt om i Europa har været spærret inde på grund af pandemien, er de virtuelle styrkeprøver vokset frem.
Store World Tour-stjerner har kørt Schweiz Rundt og Italien Rundt på home-trainere, og ifølge Zwifts CEO Eric Min, så er antallet af brugere på platformen blevet fordoblet siden coronavirussen brød ud.
Ligner en tennisspiller
Den øgede tilslutning har Nicklas Ambi Pedersen også oplevet. Under coronakrisen har han kørt mod flere landevejsryttere end vanligt, som holder formen ved lige ved e-cykling. Men han oplever stadig en skepsis i cykelmiljøet.
– Det er fedt, at e-cykling er blevet mere anerkendt som en konkurrenceform og ikke kun til motion. Men folk er stadig absurd gammeldags i cykelsport. I manges øjne skal man jo gerne træne langt og køre 200km til hver træning. Det skal være så traditionelt.
– Der er mange, der griner af mig, når jeg siger, at jeg er e-cykelrytter. Og hvis du tager et billede af mig, ligner jeg jo også en idiot. Jeg har pandebånd på for at tage sveden. Jeg ligner jo en tennisspiller, griner Nicklas Amdi Pedersen.
Taler med holdkammerater over app
Men er det ikke også lidt trist at sidde alene i kælderen og ligne en tennisspiller, når man kan køre ægte væddeløb mod andre i naturen?
– Man skal faktisk ikke underkende, at der er en masse socialt i det. På mit hold bruger vi en app til at tale sammen om taktikken under løbene, og under opvarmningen og efter hvert løb hyggesnakker vi en hel del.
– Og så kan man jo konkurrere hver dag. Der har været nogle dage, hvor det har været sol og 18 grader, og hvor min kone har spurgt, hvorfor jeg ikke cykler en tur udenfor. Alligevel har jeg sat mig i kælderen, fordi der er et konkurrenceelement, hvor jeg kan køre med om sejren i et løb.
Og sejre har der været mange af, siden Amdi Pedersen for et halvt år siden begyndte med e-cykling. Nu når drømmene ud over landets grænser.
– Min drøm er, at jeg en dag bliver verdensmester og nummer et på verdensranglisten. Det er det, der driver mig. Jeg håber at få tilknyttet sponsorer og måske om fem år få en professionel kontrakt.
– Og så har der været en del snak om, at der på et tidspunkt kommer landshold i e-cykling. Det håber jeg at blive en del af.