Hjælp – hvordan fortæller jeg min leder om min stress?
Stress er en almindelig tilstand, som mange mennesker oplever i perioder i dagligdagen. Det kan give udfordringer som påvirker trivslen og den mentale sundhed hos medarbejderen. Det kan have en negativ effekt på produktiviteten og effektiviteten af ens arbejde. Oplevelsen opstår ofte i takt med arbejdspres, personlige forhold eller andet. Begynder stressen at gå udover enten arbejdet eller ens livskvalitet, så kan det være en god idé at være åben og tale med sin leder om det. For mange kan det dog være en udfordring at tale med sin leder om det. Vi skal derfor være bedre til at sætte skub i forandringerne, og foretage samtalen, da det kan forebygge stress på arbejdspladsen. Her kommer nogle tips til at gøre dig mere tryg ved at tale med din leder om stress.
Du er ikke alene
Det er vigtigt at huske, at man ikke er alene. Det er vigtigt at tage ansvar for sin egen mentale sundhed og trivsel på arbejdet. Dette kan gøres ved at kontakte en sundhedsprofessionel eller HR-afdelingen. Herudover kan det også være en god idé at tale med en god kollega for at få støtte, inden du taler med din leder om oplevelsen af stress på arbejdspladsen.
Forberedelse er nøglen
Når du har forberedt dig og føler dig mere tryg i at tale med din leder, er det vigtigt at vælge et tidspunkt, hvor din leder ikke er travlt optaget, så lederen kan være åben og lyttende. Vælg gerne et lokale, hvor du kan tale ærligt og frit. Vær specifik og nævn konkret, hvad der forårsager din stress, og hvordan det går ud over din mentale sundhed og trivsel. Det kan også være en god idé at komme med nogle forslag til, hvordan du lettere kan håndtere stressen. Det kan bestå i at få mere fleksibilitet i arbejdstiden eller muligheden for at arbejde hjemmefra, hvor der er ro og mulighed for at fokusere grundigt på en større opgave.
Når du og din leder samarbejder om stress
Husk, at din leder muligvis ikke er ekspert på området. Vær derfor tålmodig og konkret i jeres samtale, da det er i din leders interesse at hjælpe dig med at reducere stressen. En stresset medarbejder kan både have negative virkninger for din mentale sundhed og trivsel, men også for dit arbejde. Dette er ikke i din leders interesse, og samtaler kan sætte en stopper for at stressen udvikler sig, som i værste tilfælde kan føre til en langtidssygemelding. Din leder ønsker du trives og kan yde dit bedste uden at være stresset. Med støtte og guidning kan du finde de bedste løsninger for dig og din arbejdsplads, og dermed forebygge stress.
Vejen fra stress til trivsel
Ved at invitere din leder ind i din situation og tage den nødvendige dialog, kan du forebygge, at stressen eskalerer til en langvarig sygdom Med rettidig støtte og vejledning kan du finde de bedste løsninger for dig og din arbejdsplads, og dermed forebygge stress. Værktøjer som arbejdspladsvurdering og proceskonsultation kan være værdifulde redskaber på rejsen fra stress til trivsel.